Bomosa firma el conveni de col•laboració per impulsar el projecte ECTOPYR per a la utilització de rèptils com a bio-indicadors del canvi climàtic

Tornar al llistat Firma conveni ECTOPYR

Bomosa ha firmat un conveni de col·laboració per impulsar un projecte per a la utilització de rèptils com a bio-indicadors del canvi climàtic. Es tracta ECTOPYR, integrat dins del Programa Interreg POCTEFA 2014-2020, de la Unió Europea. El conveni l’han firmat el Centre National de la Recherche Scientifique-Station d’Ecologie Expérimentale du CNRS à Moulis, Nature Midi-Pyrenees, el Centre de Recuperació d’Amfibis i Rèptils de Catalunya i Bomosa, com a responsable de la gestió del projecte, així com de la divulgació del seu contingut.
IMG_3783

L’acceleració actual del canvi climàtic afecta de forma particularment pronunciada la serralada pirinenca; els territoris frontalers deuen imperativament adaptar-se a aquest procés. Mitjançant una aproximació original i ambiciosa, el projecte ECTOPYR, que porta per títol Els ecoterms pirinencs en front del canvi climàtic, proposa treure profit de la repartició transfronterera de vuit ectoterms pirinencs, per a utilitzar-los com a bio-indicadors dels efectes del canvi climàtic, des dels rius de la plana fins a les tarteres d’altitud.

ECTOPYR produirà mapes de distribució, alimentats per dades climàtiques, topogràfiques i biològiques, per a ràpidament valorar la resposta dels bio-indicadors dels medis en front del canvi climàtic,  descriure la variabilitat natural del temps a l’escala dels territoris pirinencs i  produir eines de predicció, a partir de la modelització, dels efectes dels canvis climàtics sobre els bio-indicadors.

IMG_3794

ECTOPYR beneficiarà als actors intermediaris, als gestors locals, a la comunitat científica i al públic transfronterer en el seu conjunt. El projecte vol ser un referent del desenvolupament durable en la serralada pirinenca, tot i afavorint la percepció de la zona transfronterera pels ciutadans i els actors intermediaris com a un únic espai amb l’efecte frontera disminuït.

L’objectiu principal del projecte és descriure el guió de la redistribució d’aquestes espècies com a bio-indicadors d’ambients diferents d’aquí al horitzó 2080. En aquest marc, en deriven altres objectius, tant científics com socials:

• Generar eines de predicció pel canvi climàtic, a partir de la modelització, utilitzables per a altres entitats i altres disciplines.
  • Descriure la variabilitat natural del temps llarg a l’escala dels Pirineus.
  • Completar coneixences sobre les espècies estudiades, tant a nivell de distribució com a nivell de biologia.
  • Ajudar al desenvolupament socio-econòmic durable de la muntanya aportant coneixement sobre els ecosistemes pirinencs.
  • Contribuir a transformar la zona pirinenca en un aparador del desenvolupament durable, no solament a escala europea sinó també a escala mundial.
  • Donar eines a diferents actors de gestió locals o regionals.
  • Instal•lar unes bases de cooperació transfronterera a llarg termini mitjançant la formació d’un equip de treball.
  • Divulgar informació a diferents col•lectius que van des de la comunitat científica fins al gran públic, passant pels escolars, utilitzant diferents suports i diferents canals de comunicació.

ECTOPYR presenta un programa ambiciós de recerca en front a un tema d’actualitat – el canvi climàtic – amb socis de qualitat científica reconeguda. La col•laboració en aquest projecte permetrà al nostre país consolidar la seva posició en l’escenari científic internacional; l’organització de conferències i rodes de premsa, la creació de la pàgina web col•laboraran en aquest sentit.

D’altra banda, el projecte preveu intervencions dels participants en les escoles i distribució de material pedagògic, cosa que permetrà als escolars obtenir informacions de primera mà sobre temes d’actualitat.

20160824-el-periodic-dandorra-ectopyr
20160824-bondia-ectopyr