Aquest matí, el Cap de Projectes de BMS Consultoria Estratègica i professor de la Universitat Politècnica de Madrid, Jose Gismero, ha participat en les ‘Jornades de l’Energia i Ciutats Sostenibles‘ que han organtizat el Comú de Sant Julià de Lòria i FEDA, amb la col·laboració de la Universitat Carlemany.
A l’auditori Claror d’aquesta parròquia, Gismero ha format part d’una taula rodona que portava per títol ‘Mobilitat sostenible‘. Moderada per Andreu Bellot, secretari general de la Universitat Carlemany, hi participaven altres convidats com:
Jose Gismero ha destacat que més de la meitat de les emissions dels gasos d’efecte d’hivernacle a Andorra (un 56%) es produeixen per la mobilitat. A tall d’exemple ha explicat que “només per l’Avinguda Francesc Cairat de Sant Julià de Lòria, passen cada dia 22.391 vehicles, la qual cosa suposa 2.240 kg d’emissions de CO2 diaris”.
A continuació, el Cap de Projectes de BMS Consultoria Estratègica ha fet referència als Plans de Mobilitat Sostenible per al Personal que el Govern ha reglamentat com a obligatoris abans d’acabar el 2022 per a les organitzacions de més de 100 treballadors. Gismero ha manifestat que “fer-ho tots en el mateix moment és una oportunitat per a tenir una visió més global i crear sinergies i economies d’escala entre les organitzacions a l’hora de trobar formes més sostenibles de mobilitat per als treballadors de les nostres empreses i de les entitats públiques“.
En aquest context, l’arquitecte tècnic i enginyer ha presentat el Pla de Mobilitat Sostenible per al Personal que ha realitzat l’Univers BOMOSA aquest 2020, “malgrat no arribar ni de bon tros al centenar de treballadors”, ha afirmat Gismero. El Cap de Projectes de BMS ha explicat que “un gruix molt significatiu dels treballadors, com passa en la majoria d’organitzacions, fa ús del vehicle privat de forma molt majoritària i, per tant, l’impacte ambiental és important”. Com a exemple, ha relatat que “entre els 22 treballadors que formen part de les diferents organitzacions de l’Univers BOMOSA, es sumen més de 73.000 km en desplaçaments d’anada i tornada de la feina en un sol any“. “Hi ha molt marge de millora i creiem que pot ser molt beneficiós si es realitza amb una mirada de suma amb altres empreses i organitzacions veïnes que tinguin reptes similars“, ha conclòs Gismero.
Per aconseguir aquesta millora, a banda de les fórmules habituals d’estimular els desplaçaments a peu, en bicicleta o l’augment de l’ús del transport públic, ha proposat estudiar possibilitats com el cotxe compartit o la mobilitat sota demanda, segons extensió geogràfica, nuclis dispersos de baixa densitat de població, la concentració de l’activitat econòmica o el nombre de desplaçaments. “L’objectiu és reduir a la meitat les emissions derivades del sector del transport intern i augmentar fins al 20% la fracció de turismes elèctrics per al 2030“.
L’objectiu de les Jornades de l’Energia i Ciutats Sostenibles és conscienciar a la ciutadania sobre el repte que suposa la transició energètica i, al mateix temps, proposar accions de foment de les energies renovables i de la mobilitat sostenible. Les Jornades se celebren els dies 18 i 19 de juny. El divendres 18 es dedica a ponències i taules rodones com aquesta on ha participat Jose Gismero.
Per demà 19 de juny, s’han programat diferents activitats familiars de conscienciació amb propostes per a infants a partir de 3 anys. Les propostes lúdiques es faran en un tram de l’Av. Verge de Canòlich (tallada al trànsit) i davant la plaça de la Germandat. Així, hi haurà tallers, jocs, exposicions i patinets elèctrics organitzats per FEDA, l’ACA, Andorra Sostenible, l’Institut Català de l’Energia i l’Escola d’Art.
La vostra opinió