La inversió d’impacte i l’emprenedoria social estan creixent amb força en el món empresarial; i també a Andorra, tal com ens van explicar la setmana passada la Fundació Ship2B en l’exitosa conferència organitzada per l’EFA L’emprenedoria social: una forma de crear valor.
La inversió d’impacte és aquella que inverteix en organitzacions, companyies o fons amb la clara intenció (remarquem el fet de la intencionalitat) de generar impacte social o impacte mediambiental, i genera un retorn financer i aspira a les mateixes rendibilitats que s’exigeixen a les inversions tradicionals. Segons afirma Xavi Pont, cofundador de Ship2B, com més rendible és un projecte més impacte social genera i, avui dia, el 70% de les inversions d’impacte al món ja ofereixen rendibilitats en el mercat.
A escala mundial, hi ha set eminències pel que fa a l’emprenedoria social i a la inversió d’impacte. Aquestes són Muhammad Yunus, creador dels microcrèdits i del social business(iniciatives sense ànim de lucre que resolen grans problemes de la nostra societat); Bill Drayton, creador del concepte modern d’emprenedor social (aquell que impulsa empreses socials des de l’àmbit que sigui, fins i tot des de l’administració pública) i fundador de l’associació Ashoka, la més important en emprenedoria social; Michael Porter, pel concepte de valor compartit (les empreses han de ser capaces de generar negoci al mateix temps que generen impacte social, i aconsegueixen així una doble rendibilitat); Peter Diamandis, creador de la Singularity University; Bill Gates, que persegueix l’objectiu de reduir a la meitat la mortalitat infantil; Ronald Cohen, extauró financer de la City de Londres, convertit actualment en impulsor de les finances socials i fundador ideològic de la inversió d’impacte i, finalment, Bill Clinton, que impulsa la idea de les rèpliques defensant que tot està inventat i que el que hem de fer és replicar-ho i aplicar-ho en benefici social.
Al Principat i al seu entorn més pròxim també hi ha emprenedors socials que duen a terme la inversió d’impacte amb entitats financeres que ho secunden, com MoraBanc, que va donar suport a l’aplicació MyBeweeg, desenvolupada per tres joves andorrans, que va ser seleccionada com una de les quinze millors d’Europa dins del concurs de start-ups del Barcelona Mobile World Congress del 2015 i que ajuda a tenir una vida més saludable amb aspectes relacionats amb la nutrició i l’esport.
Amb l’objectiu de fomentar hàbits de vida saludables, al Principat podem gaudir de l’Univers Bomosa, la societat que va néixer impulsant accions filantròpiques l’any 2004 i que s’ha sumat a la promoció de les inversions d’impacte impulsant iniciatives en la democratització de l’alimentació ecològica (creant la primera cuina central 100% ecològica i certificada d’Andorra, i portant Veritas al Principat) i que actualment lluita per impulsar un nou model de turisme amb l’objectiu de fomentar un turisme responsable i sostenible, com el projecte de reforma de l’alberg de la Baronia, als Cortals d’Encamp.
El foment de la filantropia és imprescindible, però també ho és el de la inversió d’impacte, atenent que un euro destinat a accions filantròpiques ajuda fins que es difumina en la mateixa acció; en canvi, un euro dirigit a la inversió d’impacte té un efecte multiplicador i permet arribar molt més enllà en la resolució que genera.
La inversió d’impacte és un camí sense retorn, que ha vingut per quedar-se i cada dia té més adeptes. Avui dia, aquells grups que inverteixen amb la clara intencionalitat de generar impacte social i mediambiental són aquells que deixaran petjada al nostre món i a la nostra societat i, també, seran aquells que seran capaços d’atreure més talent a les seves organitzacions. Serà aquest talent, aquestes persones que, juntament amb els inversors que actuïn amb aquests valors, aconseguiran la felicitat sostenible (aquella que combina la vida personal, professional i familiar) per a la gent que treballi en aquestes empreses, cosa que farà possible desenvolupar el talent en les persones i emprendre iniciatives de valor que ens permetin canviar la societat i la manera de fer negocis, en un món on, per sort, ja no tot es regeix pels diners.