L’espai de coworking de Hive Five ha sigut l’escenari on ha tingut lloc la jornada tècnica Solucions pràctiques als plans de mobilitat sostenible per al personal, organitzada per BMS Consultoria Estratègica by Bomosa, la consultora d’RSC de l’Univers Bomosa. Davant l’horitzó del 31 de desembre de 2022, per quan tota organització de més de 100 treballadors ha de tenir enllestit el seu propi pla de mobilitat sostenible per al personal (PMSP), la jornada ha ofert una visió de treball transversal per compartir propostes amb l’objectiu de reduir la petjada de carboni.
La jornada, celebrada amb representants de gairebé la meitat de les empreses del país amb una plantilla superior al centenar de persones, ha comptat amb la participació d’Albert Batalla, Jose Gismero, director i cap de projectes de BMS Consultora Estratègica by Bomosa respectivament, Dani Vinseiro, CEO d’Andbus, Sergi Paniagua, representant de Shotl, i la col·laboració de Carles Miquel, director de l’Oficina del Canvi Climàtic en el Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat del Govern d’Andorra.
En el marc de l’objectiu que Andorra s’ha marcat a nivell internacional de reduir al 2030 un 50% de les emissions en la mobilitat interna i, per a l’any 2050, descarbonitzar el sector del transport, Carles Miquel ha subratllat la importància de “treballar plegats per crear les sinèrgies que reforcin la reducció de les emissions del país”. En aquest sentit, Albert Batalla ha remarcat la visió transversal dels PMSP per trobar solucions viables i que siguin “propostes que no siguin només de cada empresa, sinó que es converteixin en apostes de país”, i d’aquesta manera millorar la mobilitat del principat en desplaçaments habituals i a la vegada reduir la petjada de carboni nacional.
A més, Miquel ha assenyalat que els PMSP “s’han de veure com un actiu de l’empresa i que pugui servir per atraure treballadors o incloure dins la seva RSC aquest principi de tenir cura amb el medi ambient i la sostenibilitat, per exemple, ja que hi ha una sèrie de cobeneficis que s’aconsegueixen amb l’elaboració i implantació del pla de mobilitat sostenible”.
José Gismero ha reconegut a la seva xerrada que Andorra té “una situació difícil en quant a la mobilitat” a causa de la orografia entre altres aspectes. Però ha accentuat el fet que actualment hi ha “un ús massiu en desplaçaments en vehicle privat, amb 135.000 desplaçaments diaris en cotxe, amb una ocupació mitjana d’1,4 persones per cotxe”, tenint present que el 67% dels vehicles privats es desplacen a la vall central del Principat.
“Es tracta de fer una aposta per una estratègica nacional de mobilitat”, ha continuat el cap de projectes de BMS by Bomosa, estratègia que implicarà modificar els hàbits de transport per aconseguir reduir les emissions de gasos amb efecte hivernacle que provoquen, el 95% dels quals avui dia amb origen en el vehicle privat. No obstant, ha reconegut que “la substitució del vehicle privat no ha de ser només amb el transport públic sí o sí, sinó que es poden plantejar altres mètodes de mobilitat compartida que ofereixi la mateixa comoditat que el cotxe privat”.
La jornada ha finalitzat amb una xerrada amb Sergi Paniagua, representant de Shotl, i Dani Vinseiro, CEO d’Andbus, que ha servit per tractar la viabilitat del transport a la demanda per als treballadors. Paniagua, que ha explicat el funcionament de l’app Shotl, ha afirmat que les línies d’autobusos públics ofereixen algunes deficiències en zones amb baixa densitat de població, en franges amb menys demanda o en zones específiques com són els polígons industrials. Per la seva part, Vinseiro ha aprofitat la seva participació per presentar als assistents el nou projecte d’Andbus Busclic, servei que es planteja l’objectiu d’oferir una solució de transport a la demanada específic per a empreses.
RESSÒ MEDIÀTIC
Informatiu migdia – 27 d’abril
Informatiu vespre – 27 d’abril
Andorra Actualitat migdia – 27 d’abril
Andorra Actualitat vespre – 27 d’abril
La vostra opinió